COVID-19: På grund av situationen med Covid-19 rekommenderar vi på kryssningar.se att inte göra kryssningsbokningar just nu. Vänta tills situationen har stabiliserats. Det är mycket svårta att uppskatta hur lång tid det kommer vara problem med kryssningar.

Lojalitetsprogram för kryssningsrederier

I princip alla kryssningsrederier har ett lojalitetsprogram för resenärer som återvänder till samma rederi flera gånger. Detta kan vara ett väldigt fördelaktigt medlemskap, framför allt om man planerar att göra flera kryssningar med samma rederi.

Samla poäng på lojalitetsprogrammen

Det första steget är att skaffa ett medlemskap, dessa är alltid gratis. På vissa rederier anmäls man automatiskt när man gör sin första kryssning med detta rederi, men på de flesta rederier måste man själv anmäla sig. Detta kan alltid göras under tiden man är ombord och brukar kallas ”Future Cruise Consultant”.

Efterhand som man reser med ett och samma kryssningsrederi samlar man poäng. Hur många poäng man samlar per kryssning beror ofta på hur många nätter kryssningen sträcker sig, vilken typ av hytt man bokar samt hur mycket pengar man spenderar när man väl är ombord. I takt med att man samlar ihop poäng får man fler och fler fördelar.

Även innan bokningen kan lojalitetsprogrammet komma väl till pass då många kryssningsrederier erbjuder rabatterade priser på kryssningar, utflykter och annat som kan bokas i förväg. Ju mer poäng man har desto större rabatt ges.

Fördelar i ett tidigt stadie

Redan på en andra kryssning med samma kryssningsrederi finns det fördelar att hämta även om de i detta stadiet är relativt små. Det kan handla om en gratis drink, rabattkupong på ett inköp i någon av fartygets butiker, gratis frukt i hytten eller en inbjudan till ett event endast tillgängligt för lojalitetsresenärer. Även om dessa mindre rabatter inte känns intressant är det alltid fördelaktigt att vara med i lojalitetsklubben då detta ofta står utskrivet på hyttkortet. Vissa rederier har olika färg på korten beroende på i vilken zon man ligger i lojalitetsprogrammet medan andra rederier har symboler på korten som representerar ens lojalitetsnivå. Detta kan komma väl till pass om man önskar någon extra service, har speciella önskemål eller behöver hjälp med något ombord på fartyget. Personalen är väl insatta i vad det olika nivåerna innebär och tenderar att anstränga sig lite extra när man är en återkommande resenär.

Fördelar efter några genomförda kryssningar

När man kommit upp i en högre poängnivå börjar fördelarna bli märkbara. Några exempel på fördelar man får då kan vara rabatt på spaupplevelser, middag på betalrestauranger och drinkar. Det kan även handla om tillgång till några av fartygets exklusiva utrymmen speciellt avsatta för medlemmar och personer med höga lojalitetspoäng.

Fördelar efter många genomförda kryssningar

När man kommer upp i några av de högsta nivåerna på lojalitetsprogrammet kan man få stora fördelar för sina poäng, såsom helt gratis tillgång till fartygsfaciliteter såsom spa, betalrestauranger och specifika områden på fartyget. Man kan då även få ta med sig vänner och familj på kryssningarna till väldigt förmånliga priser.

;