Nu går det att göra bokningsförfrågningar från steg 2 på Carnival och Princess för bra erbjudande. Inom kort öppnar vi upp för Royal Carribean och Celebrity.
Norwegian Cruise Line - kryssningsfartyg ute på havet

Norwegian Cruise Line

Norwegian erbjuder en härlig resortkänsla på moderna och välinredda kryssningsfartyg. Det passar de flesta och tilltalar även barnfamiljer med prisvärda priser för barn. Norwegian är ett amerikanskt kryssningsbolag och alltså inte från Norge vilket många tror, inkluderat norrmännen själva. Rederiet är idag det yngsta i Nordamerika.

Varje år hålls "World Travel Awards" som är resebranschens motsvarighet till Oscarsgalan. Under åren 2008-2017 har Norwegian utsetts till "Europe's Leading Cruise Line". Efter att Royal Caribbean haft första platsen som "World Leading Cruise Line" i flera år tog NCL nyligen över första platsen 2016 och 2017.

Destinationer

NCL kryssar i hela världen - i norra Europa, Medelhavet, Karibien, Hawaii och Polynesien, Alaska, Canada, Panama-kanalen, Sydamerika, Australien, Nya Zeeland, Asien och har även transatlantiska kryssningar. Inför sommarsäsongen 2017-2019 annonserar man att ytterliggare fem skepp kommer att användas i både norra Europa och Medelhavet. Så det är defintivt så att man ökar utbudet för kryssningar i dessa områden.

Nya och kommande fartyg

  • Norwegian Bliss: Norwegian Bliss hade sin första tur den 21 april 2018 och kommer att kryssa dels i Alaska och dels i Karibien. Nytt på det här skeppet är bl a en Observation Lounge längst fram i framtyget där du speciellt på Alaska-kryssningen kan få många vackra vyer. Det kommer finnas två lounger ombord, en för alla resenärer och en för de resenärer som bor i The Haven (se nedan).
  • Norwegian Encore 2019: Längd 330 m, 3998 passagerare, 20 våningar
  • Project Leonardo: Under sex år framåt med start 2022 kommer ett nytt skepp byggas varje år enligt nuvarande information. Varje skepp kommer ha en kapacitet på 3300 passagerare (double occupancy). Fokus på dessa skepp är att resenären ska komma ännu närmare havet, genom att på de lägre däcken erbjudas större sociala ytor med pooler, restauranger och bredare däck. Dessa skepp kommer inte vara de största på marknaden, snarare ha bättre teknik, prestanda och andra faciliteter som inte funnits tidigare, lovar rederiet.

Norwegian Edge

2015 lanserade NCL deras Norwegian Edge-program. Med en investering på 3,5 miljarder kr under de kommande åren är syftet att förbättra gäst- och matupplevelsen ombord men också de privata destinationer som Norwegian har. Tanken är att uppgradera nio av skeppen för att höja kvaliteten och standarden i sin flotta. Stort fokus har varit att höja nivån på restauranger, både inredning och kvaliteten på råvaror och tillagade rätter. Nya restauranger och andra menyer har också kommit till och förnyats. Rederiet har också två privata destinationer som ska byggas ut. Den ena är Harvest Caye, Belize och den andra Great Stirrup Cay, Bahamas.

The Haven

Norwegian har lanserat ett lite lyxigare koncept till sina resenärer, The Haven. De som bestämmer sig för att bo i The Haven har en egen restaurang och poolområde med jacuzzis. Utrymmet är luftigare och här finns även lounger för avkoppling. Sviterna är rymliga och det finns olika varianter att välja mellan beroende på hur många ni är och såklart vad ni vill ska ingå. Det finns sviter med egen jacuzzi, privat terass, stora fönsterväggar, vältilltagna sociala utrymmen och även sviter för den stora familjen. Sedan har ni såklart tillgång till alla övriga utrymmen på skeppet också. De som bor i The Haven har en butler till sin tjänst 24 timmar om dygnet.

Fartyg

Här nedan kan du se alla kryssningsfartyg som NCL har i sin flotta. Alla uppgifter om antal passagerare redovisas som double occupancy, vilket betyder antal passagerare fartyget har kapacitet för när det bor två personer i varje rum. Detta är det vanligaste sättet att redovisa antal resenärer på ett fartyg.

Sun-klassen

Norwegian Sun är den äldsta klassen hos NCL men precis som övriga skepp har även dessa genomgått stora renoveringar de senaste åren. 2013 gjordes en omfattande renovering på Sky, som idag är det enda av NCL:s skepp som kryssar till Kuba. Så sent som 2017 gjordes ytterliggare renoveringar på Norwegian Sky och likadant 2018 på Norwegian Sun. Trots att skeppen är bland de äldsta i flottan så gör de löpande uppdateringarna att resenärerna återkommer till skeppen just för att de är lite mindre vilket gör att väntetider vid på- och avstigning som kan uppstå på större skepp, oftast inte finns här.

  • Norwegian Sky: Längd 260 m, 2004 passagerare, 13 våningar
  • Norwegian Sun: Längd 260 m, 1936 passagerare, 13 våningar

Norwegian America Line

Skeppet kryssar runt öarna på Hawaii och har ett speciellt utseende med den amerikanska flaggan illustrerad på skeppets sidor. Ett av dom mindre skeppen, men precis som skeppen ovan, har renoveringar gjorts för att bibehålla bra standard. Både utanpå och inredningen inuti skeppet är inspirerad av USA, med restauranger och sociala utrymmen med namn på kända städer och byggnader runt om USA.

  • Pride of America: Längd 260 m, 2500 passagerare, 14 våningar

Spirit-klassen

  • Norwegian Spirit: Längd 268 m, 1996 passagerare, 14 våningar

Jewel-klassen

Denna klass är den 4:e största i NCL:s flotta med en storlek på 93 500 ton. Fartygen byggdes alla mellan 2005 och 2008 men de har sedan dess alla genomgått löpande renoveringar. Norweigan Jade hette tidigare Pride of Hawaii.

  • Norwegian Pearl: Längd 294 m, 2394 passagerare, 15 våningar
  • Norwegian Jade: Längd 294 m, 2394 passagerare, 15 våningar
  • Norwegian Gem: Längd 294 m, 2394 passagerare, 15 våningar
  • Norwegian Jewel: Längd 294 m, 2376 passagerare, 15 våningar

Epic-klassen

Med det här skeppet slog NCL 2010 in sig i kategorin av de största skeppen i världen. Skeppet ses inte som det vackraste ute på marknaden men här finns andra saker där skeppet utmärker sig: alla utomhushytter har balkong och det är väldigt hög nivå på underhållning ombord - kanske den bästa till sjöss. För ensamresenären är detta skepp också fördelaktigt då det finns flera rum där man inte behöver betala "single supplement fee" (avgift för ensamresenären) Här finns även speciella sociala utrymmen där resenärer kan mötas upp inför en show eller middag. Detta är det enda skeppet som kommer byggas i den här klassen.

  • Norwegian Epic: Längd 330 m, 4100 passagerare, 19 våningar

Breakaway-klassen

NCL har här fokuserat på att utforma hytterna så smidigt som möjligt och som ska ge en "breakaway" (avbrott) för resenärern. Behagliga och varma färger dominerar rummen samtidigt som man har den senaste tekniken i hytterna. Dessa skeppen har mycket öppna ytor och här lanserades för första gången "The Waterfront", en strandpromenad utmed skeppssidan med restauranger, lounger och andra aktiviteter.

  • Norwegian Breakaway: Längd 324 m, 3963 passagerare, 18 våningar
  • Norwegian Getaway: Längd 326 m, 3963 passagerare, 18 våningar

Breakaway plus-klassen

Skeppen har liknande design och egenskaper som Breakaway-klassen men är 10% större än sina föregångare. En stor del av inredningen görs av Helsingborgs baserade Tillberg Design. Här finns två fler däck än kategorin under.

  • Norwegian Encore (2019): Längd 330 m, 4000 passagerare, 20 våningar
  • Norwegian Escape: Längd 326 m, 4266 passagerare, 20 våningar
  • Norwegian Joy: Längd 333 m, 3883 passagerare, 20 våningar
  • Norwegian Bliss: Längd 330 m, 4000 passengers, 20 våningar

Feel free

Norwegian har ett koncept att man ska känna sig fri och därför inte behöva passa några middagstider eller speciella klädkoder. Klä dig som du vill och ät middagen när det passa dig! Konceptet benämner dom när det gäller matupplevelsen ofta som Free Dining.

;