Service och personal ombord
Service och personal ombord
På ett kryssningsfartyg blir resenärerna alltid omhändertagna och kryssningsbesättningen gör allt för att resan ska bli så trevlig som möjligt. Här är lite information om vad man förvänta sig ombord på ett kryssningsfartyg
I hytten
Städning och bäddning görs varje dag och lakan och handdukar byts ut med jämna mellanrum. Toalettartiklar ingår och fylls på dagligen, omfattningen av dessa varierar dock med kryssningrederiet. På kvällen erbjuds uppbäddningsservice och ofta finns en trevlig överraskning i form av en handduk vikt som ett konstverk och möjligtvis en bit choklad när man återvänder till hytten på kvällen.
Frukost på rummet erbjuds av nästan alla kryssningsrederier, det flesta erbjuder denna service kostnadsfritt men några rederier tar ut en avgift för detta. Det går även att få resterande måltider serverade till hytten men även här varierar kostnaden. Om du har bokat en balkonghytt så är en intim frukost eller middag på balkongen en riktigt härlig upplevelse!
I buffétrestaurangen
Servicegraden i buffétrestaurangen varierar mellan olika rederier. Medan vissa fartyg låter resenärerna lägga upp mat på tallriken själv så har vissa rederier personal för detta vid varje station. Även dryck till maten i buffén skiljer sig beroende på vilket fartyg man befinner sig på. På några båtar hämtar man detta själv i automater medan personal går runt och häller upp dryck på andra fartyg.
I Dining room
I den lite finare huvudrestaurangen ombord är servicen ofta fantastisk för att man som passagerare ska få bästa tänkbara upplevelse. Personal visar resenären till sin plats, servitörer tar upp beställningar och serverar maten och sommelierer hjälper till med dryckesvalet.
I allmänna utrymmen
Det är mycket personal som arbetar i de allmänna utrymmena för att resenärerna ska få en härlig upplevelse när de befinner sig på fartyget. Det putsas, dammsugs, målas och torkas alltid någonstans ombord, både inomhus och utomhus för att fartyget ska vara fräscht och inbjudande.