Ligga på tender

När kryssningsfartyget lägger till med ankare på öppet hav

Vad är en tenderhamn?

Normalt ankommer kryssningsfartyget till en kryssningshamn alternativt en industrihamn. Men på många orter runt om i världen är hamnen för liten, för grund eller upptagen av andra båtar vilket gör att fartyget inte kan lägga till vid kajen. Då blir alternativet att ankra en bit utanför hamnen istället. Detta kallas för ”tendering” eller ”ligga på tender”.

Tenderbåtar

När det då inte går att promenera iland via landgångar så måste mindre båtar föra kryssningsresenärerna iland, så kallat tenderbåtar. För att transportera alla kryssningsgäster till land används antingen livbåtarna ombord eller mindre lokala båtar som kommer ut till fartyget. En plattform öppnas upp från båten som agerar kaj för dessa båtar. Båtfärden med tenderbåtarna kan vara allt från snabba fem-minuters färder till längre båtresor på över 30 minuter allt beroende på hur långt ut kryssningsfartyget ligger och vilket väder som förekommer på platsen.

Organiserat kösystem för båtarna

För att inte alla resenärer ska stå i kö till dessa tenderbåtar samtidigt finns ett system med tenderbiljetter ombord på kryssningsfartyget. Detta innebär att när man är redo att gå av så går man till en utsedd plats på fartyget som oftast är en teater eller en bar. Där man blir tilldelad en tenderbiljett vilket indikerar vilken båt man ska med. Därefter är det bara att sitta och vänta tills numret på biljetten ropas upp. Om man har bokat en fartygsledd utflykt så behöver man inte ordna en egen tenderbiljett utan alla dessa resenärer har förtur och åker med sin grupp i specifikt utsedda tenderbåtar. När det är ens tur att bege sig till tenderbåten så följer man skyltarna till tenderplattformen som oftast är uppsatta från uppsamlingsstället till plattformen.

Väder och vind

Innan man lämnar fartyget så ska hyttkortet skannas så att personalen vet att man har lämnat båten. Väl ute på plattformen så hjälper oftast personalen till att eskortera resenärerna över till tenderbåtarna. I lugnt väder är detta inga problem och det går ofta smidigt att fylla tenderbåtarna med resenärer. I lite hårdare väder kan detta vara svårare då plattformen och båten kan gunga. Om man har svårt med balansen eller inte är av det äventyrliga slaget så är det att rekommendera att kolla vädret innan man bestämmer sig för om man vill åka med tenderbåten eller inte. Ilanstigningarna avbryts om vädret anses utgöra en risk för resenärerna.

Njut av båtfärden!

När man väl har kommit ombord på tenderbåten så kan man slappna av och njuta av båtfärden. Detta är oftast det bästa ögonblicket att få en fin bild på kryssningsfartyget utan att ha en pir eller andra hamndetaljer med i bilden. Man får också uppleva fartygets storlek på ett nytt sätt när man kommer så nära fartygets vattenlinje, vilket är en häftig upplevelse!

Ha koll på tiderna

Till slut har man fast mark under fötterna då tenderbåten lägger till vid hamnen. Innan man tar sig därifrån för att upptäcka, utforska och uppleva orten så är det viktigt att notera vilken tid som den sista tenderbåten går tillbaka till fartyget. Missar man denna så missar man också fartyget.

Det står ofta tydligt specificerat vilka hamnar som är tenderhamnar och vilka som är vanliga anläggningshamnar när man får sin bokningsbekräftelse för kryssningen. Det tar avsevärt längre tid att ta sig av fartyget om det är tenderhamnar än om det är anläggningshamnar. Detta kan var bra att ha i åtanke om man tänker boka oberoende utflykter i hamnarna så man hinner med sin utflykt.